Danskerne går på kunstmuseer som aldrig før

På trods af en travl hverdag er danskerne blevet bedre til at tage på kunstmuseer. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

I 2016 genåbnede Kunsten i Aalborg efter en omfattende restaurering. Museumsbygningen, der er fredet, er tegnet af den finske arkitekt Alvar Alto. Foto: Ritzau/Scanpix

Af Benjamin Bøllehuus

For langt de fleste er det ikke et besøg på kunstmuseum, der får begejstringens klokker til at ringe. Den påkrævede stilhed går ikke hånd i hånd med den travle hverdag, som mange af os lever i. Alligevel er besøgstallene på danske kunstmuseer siden 2009 steget med 54 procent, ifølge data fra Danmarks Statistik.  

Det er dog ikke nødvendigvis sandheden, at et besøg på kunstmuseum blot inkluderer musetrin langs blankpolerede gulve. ”Vi vil gerne møde publikum i øjenhøjde – de besøgende skal involveres, inddrages og have muligheden for at reflektere. På den måde forsøger vi at åbne museet op,” siger Stinna Toft, kunstfaglig chef for Kunsten. ”Man kan ikke bare slippe børn løs på et kunstmuseum, så når vi tilrettelægger vores udstillingsprogram, gør vi meget ud af at informere, at en udstilling er en rigtig klassiker, og en anden er målrettet børnefamilier.”

Besøgstallene er steget markant på de danske kunstmuseer gennem de sidste 10 år. Kilde: Danmarks Statistik

Et helhedsindtryk

Udviklingen kommer ikke blot til udtryk i de enkelte udstillinger. Ane Hejlskov Larsen, lektor i kunsthistorie og museologi ved Aarhus Universitet, tror på, at museernes evne til at være attraktive dagsudflugtsmål er særdeles vigtig. ”Hvordan aktiverer man publikum, når de kommer ind? Er omgivelserne smukke, og kan det gøres til en dagsudflugt? På Louisiana, hvor besøgstallene er højest af kunstmuseer i Danmark, har man eksempelvis et flot udflugtssted udenfor museet.”

På Kunsten i Aalborg arbejder man også med helhedsindtrykket blandt de besøgende. En restaurering i 2016 gjorde, at man fik udvidet med plads til to særudstillinger, større café og flere områder, hvor børn kan være aktive. ”Helhedsoplevelsen er jo noget, som alle museer arbejder intensivt med – vi prøver at løsrive os fra det image, kunstmuseer tidligere har haft,” siger Stinna Toft.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *